El vicepresident del govern català i la consellera Vergés agraeixen el treball de Seat durant la pandèmia i l’alcalde de Sant Andreu fa una trobada amb els treballadors
El vicepresident i conseller d’Economia, Pere Aragonès, i la consellera de Salut, Alba Vergés, han visitat Seat aquest dimecres. Ho han fet per agrair la solidaritat i el compromís en nom del Govern i de la ciutadania per l’ajuda de Seat durant l’emergència sanitària de la covid-19, que alhora han fet extensiu a la indústria catalana.
Però el punt de mira és a Nissan. Aragonès ha dit que el Govern “no ha tirat la tovallola” per evitar el tancament de les plantes de Nissan a Catalunya. També ha recordat que encara “no hi ha cap decisió presa” i que l’executiu català seguirà treballant per trobar una solució.
Unes hores més tard, acabava sense acord la mediació a Treball entre la direcció i els treballadors després de 17 dies de vaga indefinida i de l’ERTO en vigor. Des del comitè d’empresa expliquen que els objectius de la vaga han canviat “radicalment” perquè al principi demanaven que es mantingués l’ocupació durant 12 mesos i “ara el nostre futur està en l’aire i ens fa augmentar les exigències”.
L’alcalde de Sant Andreu Enric Llorca s’ha entrevistat aquest dimecres amb els representants sindicals per conèixer la situació dels treballadors i com van les negociacions amb la direcció de l’empresa.
Llorca els ha donat suport en nom de l’Ajuntament i ha dit que “hem de defensar en un moment de dificultat extrema com la que vivim tots els llocs de feina” i demana a la direcció de l’empresa “el manteniment dels llocs de feina i que estudiï una sortida viable als empleats”.
El diputat republicà al Parlament, Jordi Albert, membres d’ERC i de Fem Sant Andreu també es van traslladar a la seu de Nissan de la població per donar suport als treballadors. De Martorell el portaveu del PSC, Lluís Tomàs, a banda de la vista va entrar una moció de suport al Ple municipal que va ser aprovada per unanimitat.
Al país i a la nostra zona, l’impacte de l’automoció és molt important. A les instal·lacions de Seat a Martorell, Abrera i Sant Esteve hi treballen 12.500 empleats, dels quals gairebé el 25% viuen als 10 municipis de difusió de La Bústia. Aquí s’han d’afegir els llocs de feina indirectes, que arribarien fins a les 100.000 persones. En total, Seat té uns 15.000 professionals distribuïts en els tres centres de producció (Baix Nord, Barcelona i El Prat).
Nissan a Catalunya es reparteix entre la Zona Franca, Montcada i Sant Andreu. En total són uns 2.400 treballadors, dels quals 230 són a Sant Andreu. Aquí fabrica components com bastidors i suspensions. Els llocs de feina indirectes a la zona són de més de 350.
L’agraïment a Seat
Aragonès i Vergés han pogut conèixer en primera persona com els treballadors han fet els respiradors sanitaris durant l’estat d’alarma. El conseller ha posat a Seat com a exemple de solidaritat i compromís social durant la crisi sanitària: “han passat de fer cotxes a fer respiradors i ara tornen a la seva producció habitual”.
El vicepresident ha remarcat que el sector automobilístic ha d’afrontar a partir d’ara molts reptes “a nivell energètic, de canvis en la demanda i en la mobilitat de les ciutats” i s’ha posat a la seva disposició perquè assegura que aquests reptes s’han d’assolir “de forma compartida treballadors i empresa”.
Els directius de l’empresa amb l’actual president de Seat, Carsten Isensee, i entre altres treballadors i responsables, el president del comitè d’empresa, Matías Carnero, han rebut als dos consellers en diferents moments de la visita per les instal·lacions.
Fotografia: Aragonès i Vergés visiten Seat i agraeixen l’ajuda durant la crisi sanitària [Gencat]