Revista Cambrils en català, Der Nordscheswiger de la Unió Europea i Outlier Media d’internacional han estat els principals guardonats amb presència de més de 240 representants del sector entre els quals La Bústia
L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) ha celebrat la primera edició del Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat. Els guanyadors han estat, a la categoria En Català, la Revista Cambrils, amb més de 70 anys d’història. En la de la Unió Europea s’ha guardonat al mitjà danès Der Nordschleswiger, que dona veu a les minories de la societat. I pel que fa a la categoria Internacional, el premi ha estat pel mitjà Outlier Media de Detroit (EUA), que analitza la informació pública. Són alguns trets destacats de cada mitjà que ha valorat el jurat.
A banda, també han guardonat, en la categoria En Català a tres finalistes d’honor: la Xarxa de Diaris Som del Vallès Oriental de Catalunya, la revista NUA de Menorca i l’empresa editora de la revista i el mitjà Sa Veu de Sóller de Mallorca. També s’ha fet una Menció Especial al mitjà EL 9 TV d’Osona i el Lluçanès.
A més, s’ha lliurat un reconeixement a Mateu Ros i Monrós, director general de Capgròs Comunicació de Mataró, per la seva trajectòria al servei dels mitjans de proximitat. I s’ha atorgat un reconeixement a la qualitat de la publicitat que aposta pels mitjans de proximitat a Ametller Origen, guardó recollit per la directora d’RSC i Finançament Europeu d’Ametller Origen, Marta Angerri.
Ha estat un acte de suport i per posar en valor el sector de la comunicació de proximitat. La Bústia ha estat un dels 240 representants de mitjans que han assistit a la jornada que s’ha celebrat el 19 de març a l’auditori de La Pedrera de Barcelona. Editors, periodistes, experts en el món de la comunicació i altres professionals del sector en l’àmbit català, europeu i internacional han compartit converses i ponències dels experts en premsa de proximitat.
L’acte ha estat presentat per la periodista Marina Romero i l’encarregat d’inaugurar-lo ha estat el president de l’AMIC, Ramon Grau. “És un dia per reconèixer l’esforç d’editores i editors en tirar endavant projectes que ens emmirallen, celebrant la vitalitat del sector, a través de l’excel·lent nivell dels mitjans d’informació de proximitat que els membres del jurat han valorat i guardonat”, ha dit.
Durant la jornada han intervingut diverses autoritats i entitats col·laborades, les quals han donat suport en aquesta primera edició. Marc Bataller, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat de Catalunya, ha expressat que “una de les grans apostes del Departament és pels mitjans de proximitat. Des d’aquí i a causa de tots els anys que he dedicat a la professió de periodista, vull reivindicar el periodisme de casa, el periodisme local“.
Per la seva banda, Montserrat Surroca, Comissionada de Convivència de l’Ajuntament de Barcelona, ha exposat que “els mitjans generalistes de gran abast també s’han vist immersos en una gran crisi davant dels mass media. És en aquest context en què els mitjans de proximitat poden tenir una gran oportunitat, el futur del periodisme està en mans dels mitjans locals”.
Per acabar, Marc Melillas, conseller delegat de la Xarxa Audiovisual Local (XAL), ha remarcat que “estem contents de participar en aquesta jornada perquè ens permet aprendre i realitzar canvis i transformacions digitals que són claus per posar en valor i entendre el que s’està fent arreu del món”.
Els mitjans guanyadors
En Català, de la Revista Cambrils (Catalunya), ha recollit el guardó Lluís Rovira, director del mitjà, qui ha remarcat que “som conscients que necessitem saber què pensen els lectors, sobretot el públic jove. Per aquest motiu l’any passat vam traçar una estratègia digital a xarxes adaptant-nos a les noves tendències del sector”, acompanyat per la periodista, Cristina Sierra, qui ha explicat la trajectòria i projectes de futur de la publicació amb més de 70 anys d’història.
Del mitjà danès Der Nordschleswiger, de la Unió Europea, ha recollit el seu cap de redacció, Gwyn Nissen, qui ha destacat que “dins la premsa local cal mantenir forts en tot moment els vincles entre minories. Ser una minoria no deixa de ser un retrat de la societat”.
De la categoria Internacional, a Outlier Media de Detroit (EUA), ha recollit el guardó la seva directora executiva, Candice Fortman, qui ha explicat que “el mitjà Outlier Media analitza la informació pública. Aquestes dades són un element clau per entendre què interessa, de què es queixa el ciutadà de Detroit i quines són les seves denúncies. En aquest sentit, els ciutadans són qui creen les línies editores de la nostra publicació”.
Ponències
Jason Gibbins, director del projecte Local News Partnerships de la BBC (Gran Bretanya), ha explicat els diferents serveis que ofereix la unió de la BBC Shared Data Unit, el projecte Local News Partnerships i la BBC News Hub. N’ha destacat tres, la creació de contingut editorial que proporciona cursos als periodistes locals, el projecte Shared Data Unit, un portal de notícies gratuïtes a les agències de notícies socials i el servei de notícies d’interès públic (LDRS).
Per la seva banda, Neil Chase, membre de la Local Independent Online News (EUA) ha presentat el seu projecte LION Publishers, el qual es regeix per la visió que és necessari un model de negoci independent que representi a persones de diferents indrets per tal de respondre a les necessitats periodístiques de cada territori, i ha posat sobre la taula les dificultats que afronten els periodistes d’aquestes petites publicacions.
I Aurélie Rousseau, presidenta d’Ouest Medialab, i del Festival de l’Info Locale (França) ha explicat els objectius d’aquest festival, on destaca l’intercanvi d’experiències i gaudir del desenvolupament dels mitjans de comunicació local. Així mateix, ha exposat els reptes del sector a França, el qual actualment es tracta d’un model en crisis, ja que hi ha menys vocació i ha posat diferents exemples de publicacions d’informació local al territori.
Altres accions de l’AMIC
L’AMIC, entitat que agrupa més de 550 mitjans de proximitat digitals, en paper i audiovisuals – que conjuntament arriben a una tirada en premsa d’1.300.000 exemplars, i en digital superen els 14.000.000 navegadors únics mensuals-, ha tingut sempre una clara vocació per reivindicar la professionalització del sector i amb la creació d’aquest guardó busca donar a les petites i mitjanes capçaleres el reconeixement que es mereixen.
Fotografies: Guanyadors del Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat [AMIC / Ivan Giménez]