Dissabte, 21 desembre 2024
  • Dissabte, 21 desembre 2024
La Bustia sorolls trens Sant Andreu 4

Sorolls i vibracions dels trens per Sant Andreu: queixes de veïns, una solució, i per a quan el soterrament de les vies?

Per 5 d'octubre de 2024 a les 7:00 0 378 Visites

FGC presenta un estudi d’impacte acústic amb el compromís de posar en marxa mesures per reduir el soroll a banda i banda dels trams de via soterrada

Els veïns de la plaça 11 de Setembre de Sant Andreu, especialment els dels carrers Parlament i Sardana, reclamen una solució definitiva i urgent als sorolls i vibracions provocades pel constant pas de trens. Tenen freqüències de pas d’uns cinc minuts i la circulació de combois de mercaderies de matinada.

La Cristina, una veïna que té el balcó de casa a escassos 20 metres de les vies, al passeig Parlament de Catalunya, ha explicat a l’ACN que “passen trens en ambdós sentits cada cinc minuts i a la nit i fins a les dues de la matinada passen els de mercaderies provinents de la Seat o Solvay que, amb el silenci, són els més molestos de tot. És impossible descansar, quan passen els mercaderies la casa tremola i ja ens han sortit diverses esquerdes”.

En aquest sentit, el Daniel, veí del carrer Sardana, reconeix que el nivell de soroll cada vegada s’ha fet més molest i que trobar una solució al problema comença a ser urgent.

 

FGC comparteix amb l’Ajuntament l’estudi d’impacte acústic

El president de FGC, Antoni Sagarra, es va reunir a finals de juliol amb l’alcalde de Sant Andreu, Marc Giribet, per compartir amb l’Ajuntament l’estudi d’impacte acústic de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils al seu pas pel municipi. El document tenia per objectiu determinar en quins punts se superaven els límits de qualitat acústica i definir quines són les millors mesures correctores per reduir-ne l’impacte i assegurar així el compliment de la normativa.

L’estudi ha mesurat l’impacte acústic a les façanes dels habitatges situats al carrer de la Verge del Carme i del carrer de la Sardana. S’han dut a terme tant amb el pas de trens de passatges com el pas de trens de mercaderies. L’anàlisi ha determinat que se superen els límits de contaminació acústica en 16 dels 27 edificis. També s’ha observat que les boques del túnel actuen com a focus sonor addicional a la infraestructura.

Amb aquests resultats, FGC encarrega la redacció de diversos projectes executius per realitzar els conseqüents treballs. Les propostes que ha presentat contemplen el tractament de les entrades del túnel amb material absorbent, l’apantallament de diversos trams de la línia, barreres acústiques a les vies i ampliar la cobertura del tram del carrer Anoia.

Paral·lelament, Giribet ha explicat a FGC l’estat en què es troba el projecte de cobriment de les vies en el tram de 90 metres situat a la plaça 11 de setembre que està redactant l’Ajuntament amb el cofinançament de FGC.

L’alcalde ha explicat que l’objectiu final que persegueix l’equip de govern del consistori és “el soterrament complet de les vies“, però que qualsevol mesura que ajudi a “endreçar la ciutat” i “millorar el benestar dels veïns i veïnes” sempre serà “positiva i ben rebuda”.

 

Dues licitacions per cobrir les vies desertes

Tot i que l’Ajuntament i FGC fa anys que estan d’acord en construir una coberta sobre les vies, el projecte no ha tirat endavant tot i que ja s’ha licitat en dues ocasions. L’any 2001 es van soterrar parcialment les vies del tren al seu pas pel municipi. Tot i que inicialment la idea era fer-ho en la seva totalitat, la crisi econòmica i les retallades pressupostàries de l’època van fer que només se soterrés un 25%, uns 750 metres.

Des d’aleshores, com explica el regidor d’Urbanisme, Joan Jansana, “no s’ha fet res més” i a mesura que Sant Andreu ha anat creixent i les freqüències dels trens s’han incrementat, les afectacions als veïns també han anat a més.

Amb un pressupost que no arriba al milió d’euros, el projecte de cobertura de les vies, que assumirien el consistori i FGC, ha anat variant durant els anys passant d’una coberta no transitable de 110 metres a una última parcialment transitable i amb una prolongació amb mampares.

Segons expliquen els veïns i l’Ajuntament, el problema és que les obres s’haurien de fer entre les dues i les cinc de la matinada, quan no circulen els trens. Aquesta limitació ha fet que les dues vegades que el projecte s’ha licitat hagi quedat desert, ja que cap empresa ha vist rendible el projecte.

Aparcat aquest projecte de cobertura no transitable de l’anterior govern municipal del PSC, l’actual de Fem Sant Andreu ha optat per una cobertura parcialment transitable, que ha explicat a FGC.

Jansana ha dit a l’ACN que l’objectiu és aprovar un projecte que “pugui funcionar” i mirar la manera de poder fer els treballs en el mínim temps possible. En cas que es donessin aquestes circumstàncies, les obres tindrien un termini d’execució no superior als sis mesos i podrien estar enllestides a finals de l’any vinent o a principis del 2026.

El Daniel, que també és portaveu de l’Associació de Veïns La Unió, ha dit que “hi ha bona voluntat per part del consistori i de FGC, el projecte té un cost assumible i s’han fet les proves de soroll i ens han donat la raó, però ja no sabem què pensar ni què fer després de tants anys”.

Per la seva banda, la Cristina comenta que no entén com un projecte amb un pressupost de menys d’un milió d’euros que compta amb el suport de tots els agents implicats i el finançament corresponent trigui tant a concretar-se.

Des de FGC expliquen que “hi ha plena disposició a seguir col·laborant, com s’ha fet fins ara, amb l’Ajuntament per al cobriment de les vies” i han destacat la necessitat de definir “un projecte que garanteixi l’assoliment de qualitat acústica i sigui compatible amb l’explotació ferroviària”.

Fotografies i informació: ACN / Aj

Etiquetes: