Dijous, 29 agost 2024
  • Dijous, 29 agost 2024
La Bustia obres Corredor Mediterrani 9

Adif preveu que l’enllaç del Corredor Mediterrani de Martorell amb el Port es posi en marxa l’estiu de 2025

Per 16 d'agost de 2024 a les 7:00 0 460 Visites

Després d’enllestir el tercer carril entre Castellbisbal i Martorell, els treballs estan ara en la renovació de la capçalera nord del nus de Castellbisbal i la circulació de Rodalies fins a Molins es reprendran el 12 de setembre

Adif preveu que el tram del Corredor Mediterrani que enllaçarà el triangle de la factoria Seat de Martorell amb el Port de Barcelona, Molins de Rei, Mollet i França, entri en funcionament l’estiu de 2025.

Tècnics del gestor ferroviari han explicat, en una visita a les obres que es fan al nus de Castellbisbal, que aquests treballs i el desplegament del tercer carril estaran enllestits a principis de l’any vinent, però han avisat que el procés d’homologació de la instal·lació s’allargarà perquè depèn de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària.

El nus de Castellbisbal, conegut com La Porta a Europa, és un dels nuclis més complexos de la xarxa ferroviària i, per la seva ubicació, constitueix un enclavament estratègic del Corredor Mediterrani.

Després d’enllestir el desplegament del tercer carril sobre la placa entre Castellbisbal i Martorell, Adif està treballant en la renovació de la capçalera nord del nus de Castellbisbal, una àrea que registra prop de 1.500 circulacions de trens setmanals entre Rodalies i combois de mercaderies.

Els treballs, que van començar el 24 de juny, es troben en un grau d’execució del 55% i permetran impulsar les connexions amb les regions per on discorre el Corredor i amb Europa. En concret, s’està intervenint sobre 8,1 quilòmetres de vies, posant 13.600 travesses i 15.000 metres cúbics de balast.

Les obres inclouen allargar les vies, sotmetre-les a una remodelació integral per adaptar-les a l’ample europeu i intervenir de la mateixa forma sobre els enllaços. Una de les actuacions més costoses i complexes és la col·locació de 23 aparells de via de tipus mixt i un canviador de fil per poder modificar l’amplada de les vies. Cadascun d’aquests sistemes té un cost de mig milió d’euros. Amb l’actuació es connectarà aquesta zona amb el nus ferroviari de Mollet, amb Barcelona per Molins de Rei i amb el Port de Barcelona, a través de Can Tunis.

A banda d’aquests treballs també s’estan instal·lant nous equipaments de via i nous sistemes d’electrificació, senyalització i gestió del trànsit. A més, s’optimitzarà la seguretat i les comunicacions i es modificarà el programari de l’enclavament. Per altra banda, s’ha remodelat el sistema d’electrificació amb la col·locació de 300 pals i 8,5 quilòmetres de catenària.

Luis Fernando Fernández, cap d’Infraestructures d’Adif, ha explicat que la previsió és que el 12 de setembre estiguin enllestits aquests treballs. En aquell moment s’iniciarà una “fase decisiva” que suposarà una “passa de gegant” per a la finalització de les obres: “Desplegarem i incorporarem el tercer carril a tot el tram i rematarem l’actuació”, ha detallat. D’aquesta manera, Adif espera que la intervenció es completi al gener de 2025.

 

Calendari de previsions

Es preveu que els primers trens de mercaderies comencin a circular per la zona l’estiu de 2025, ja que caldran diversos mesos per “fer proves i obtenir l’homologació de la instal·lació que atorga l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària”.

Fernández ha comentat que “dotarem d’una funcionalitat de circulació en ample estàndard des de la zona sud de Martorell, amb el triangle de la factoria Seat, fins l’enllaç amb Rubí, Can Tunis i el Port”. Alhora, ha concretat que fins ara l’única continuïtat que hi havia era la que enllaçava el Port en direcció França.

El responsable del gestor d’infraestructures també ha explicat que “en aquesta primera fase les empreses que es beneficiaran d’aquesta infraestructura seran les indústries ubicades a l’entorn de Martorell i Castellbisbal“, però ha recordat que els trams pendents s’aniran executant de forma progressiva, de manera que les factories de l’àmbit del Port de Tarragona i, posteriorment València i Múrcia, també hi sortiran guanyant.

La intervenció sobre aquest nus també ha inclòs la renovació parcial de la via a l’estació de Castellbisbal, que dona accés a les factories de Celsa-Gonvarri-Gonvauto; la creació d’un nou pas sota l’autopista AP-7; o la recuperació de l’antic túnel de Castellbisbal, entre d’altres.

 

Millores en el servei de Rodalies

Les obres són incompatibles amb el manteniment del trànsit ferroviari. Per aquest motiu, es va optar per interrompre el trànsit de trens entre Castellbisbal i Molins de Rei, afectant les línies R4 i R7. La previsió és que el servei de trens es reprengui el 12 de setembre.

El cap d’Infraestructures d’Adif ha comentat que aquesta actuació també permetrà millorar el servei que reben els usuaris de la xarxa de Rodalies. Ha explicat que hi haurà una tercera via que connectarà Castellbisbal amb Martorell, de manera que es podrà incrementar la capacitat.

A més, la renovació de les vies i les travesses suposaran que els trens podran rodar de forma més eficient. Tot plegat incidirà en la comoditat dels viatges. Així mateix, ha destacat que les actualitzacions en matèria de seguretat que s’han impulsat i la remodelació dels túnels i els sistemes d’evacuació, també contribuiran a optimitzar l’experiència. “Al final és un servei que es dona en les mateixes condicions, però amb una infraestructura nova amb més seguretat“, ha comentat.

Les obres que s’estan executant entre Castellbisbal i Martorell disposen d’un pressupost de 64 milions d’euros. El Corredor Mediterrani compta per al seu desenvolupament amb finançament europeu, tant del mecanisme Connectar Europa com els procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat pels fons NextGeneration de la Unió Europea.

Fotografies: Obres a l’entorn de l’estació de Castellbisbal [ACN]

Print Friendly, PDF & Email