La presidenta d’Adif diu que és impossible fer el tercer carril sense interrupcions de la línia
La presidenta d’Administració d’Infrastructuras Ferroviàries (Adif), Isabel Pardo de Vera, ha fet públic que preveu tallar aquest estiu el tram de rodalies R4 entre Castellbisbal a Martorell, amb l’acord de tots els agents implicats, sobretot del servei de mercaderies. Segons ha explicat, Pardo, és impossible fer els treballs sense els talls de la línia, ja que és una de les obres més complicades que està fent Adif.
El Consell d’Administració d’Adif a principis del mes de març va adjudicar el contracte per a la instal·lació del tercer carril en el trajecte entre Castellbisbal i Martorell, per import de 64.144.929,48 euros (IVA inclòs) i un termini d’execució estimat de 18 mesos i mig. Es tracta d’una actuació essencial per al desenvolupament del Corredor del Mediterrani, ja que permetrà enllaçar en ample internacional els trams ja realitzats entre Castellbisbal i la frontera francesa amb els quals actualment es troben en execució en les diferents Comunitats Autònomes que formen part del Corredor.
Aquesta actuació inclou la realització de tots els treballs de construcció i d’enginyeria civil necessaris per a dur a terme les obres en el tram de via doble i aproximadament 11 km de longitud entre les estacions de Castellbisbal i Martorell. A més, s’implantarà l’ample mixt en les vies d’apartat 4, 6, 8 i 10 de l’estació de Castellbisbal, així com en els ramals d’unió entre aquesta estació i la línia Castellbisbal-Mollet (que ja disposa d’ample mixt). A més, es procedirà a la renovació i implantació de l’ample mixt en el ramal d’accés a la factoria Seat-Martorell, incloent dues vies de l’estació. També es renovarà parcialment la via en l’estació de Castellbisbal, que dóna accés a les factories de Celsa-Gonvarri-*Gonvauto. Al mateix temps, es duran a terme una sèrie d’actuacions per a millorar la funcionalitat ferroviària de la línia.
En l’estació de Castellbisbal s’ampliarà la longitud de les vies d’apartat i es crea una nova via (via 10) d’estacionament. Entre altres infraestructures, es crearà un nou pas sota l’autopista AP-7, a més de la demolició i construcció de part dels passos inferiors en els punts quilòmetres 75/670 i 76/682 i s’actuarà sobre els túnels de Castellbisbal i Martorell per a adaptar-los a les noves condicions d’explotació.
D’altra banda, es recuperarà i renovarà l’antic túnel de Castellbisbal, actualment fora de servei, per a incorporar-ho a l’explotació i per a crear una tercera via de circulació que connectarà l’estació de Castellbisbal i el viaducte del Llobregat, situat en els voltants de Martorell.
Els treballs presenten una elevada complexitat tècnica, ja que és necessari actuar en l’àmbit de la plataforma i sobre el conjunt d’elements del sistema ferroviari (via, electrificació, instal·lacions de seguretat, comunicacions, senyalització i esquemes operatius de vies de diferents estacions) i, per això, Adif ha realitzat una acurada planificació de les diferents fases de les obres amb l’objectiu de minimitzar les afeccions sobre la circulació de trens.