L’automobilística amb seu a Martorell ha ingressat 14.530 milions d’euros durant l’exercici, un 1,4% més
Seat ha aconseguit un benefici operatiu de 633 milions d’euros el 2024, un 1,3% més que l’any anterior. Es tracta del segon exercici amb guanys operatius rècords per la companyia propietat de Volkswagen i amb seu a Martorell. Els resultats s’han presentat aquest dijous 13 de març.
L’empresa que engloba les marques Seat i Cupra ha ingressat 14.530 milions d’euros durant l’exercici, un 1,4% més. La companyia dirigida per Wayne Griffiths va assolir una rendibilitat del 4,4% sobre la facturació i va vendre 637.000 unitats. Els resultats contrasten amb els de la matriu alemanya que va presentar un balanç del 2024 amb uns guanys de 12.394 milions d’euros, un 30,6% menys.
Durant l’any passat, Seat va entregar 558.169 cotxes, per sobre dels 519.175 de l’any anterior (+7,5%). Cupra continua batent rècords, amb 248.123 vendes, un 7,5% més, i Seat recuperant el ritme amb 310.046 cotxes entregats (+7,5%).
Giffiths ha dit que “després d’un any molt intens, hem obtingut els millors resultats financers en la nostra història. Les xifres rècord de 2024 són el resultat del nostre esforç durant els últims 5 anys per a construir un futur més rentable per a la nostra companyia”.
Més enllà d’aquests resultats, Griffiths parla ara d’un “triple desafiament: la desacceleració en la demanda del vehicle elèctric, l’augment de la competència de la Xina i un panorama aranzelari inestable. Això ens exigeix més flexibilitat a mesura que planifiquem el nostre futur”.
D’altra banda, Griffiths ha explicat que els aranzels al Cupra Tavascan imposats per la Unió Europea per ser vehicle produït a la Xina “posen en risc” la marca Cupra i el futur de tota la companyia. En una trobada amb els periodistes, el directiu de l’automobilística ha assegurat que l’impacte financer per les tarifes al SUV de Cupra 100% elèctric pot afectar de retruc a la producció de vehicles de combustió a Martorell. Griffiths ha situat en el primer trimestre la data límit per trobar una solució amb les institucions comunitàries que eviti que s’apliqui la mesura.
Creixement de Cupra
Cupra ha revolucionat la indústria de l’automòbil amb 800.000 cotxes venuts en tot el món i prop d’arribar al milió a finals de 2025. Després d’un any rècord de llançaments l’any 2024, la marca ha posat al mercat 7 models en 7 anys i compta ara amb una gamma completa de vehicles.
Electrificació
Seat està transformant Espanya en un ‘hub’ d’electromobilitat líder a Europa. Juntament amb el Grup Volkswagen, PowerCo i els socis de ‘Future: Fast Forward’ la companyia ha invertit 10.000 milions d’euros en l’electrificació del país. Una part significativa d’aquesta inversió, 3.000 milions d’euros, s’ha destinat a electrificar les instal·lacions de Martorell.
En aquest sentit, Griffiths ha dit que “l’electrificació no està avançant al ritme necessari, però en comptes de veure-ho com un problema, hem de veure-ho com una oportunitat: per transformar la nostra indústria, millorar la nostra competitivitat i fomentar un creixement sostenible. El nostre compromís amb l’electrificació és clar. Ara necessitem veure el mateix nivell de compromís per part de les institucions d’Espanya i Europa”.
Fotografies: Presentació dels resultats de l’any 2024 [Seat / Jordi Play]