La Vinyeta del Ricardo Peregrina il·lustra les últimes informacions sobre les restriccions i les mesures per “enfortir els protocols” i garantir la seguretat a “tota la cadena de valor” presentat aquest dilluns al matí
El pla de bioseguretat contra la pesta porcina africana (PPA) inclou dotze línies de treball per “enfortir els protocols” i garantir la seguretat a “tota la cadena de valor”. Segons ha anunciat el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, entre les mesures pactades amb el sector hi ha el monitoratge “continuat” i l’anàlisi del risc “explotació per explotació” i el reforç de la bioseguretat en el transport d’animals vius.
També han acordat crear una taula de coordinació entre administracions que implica diferents departaments i la revisió “anual” de l’enquesta i acta de bioseguretat com a “eina de millora”. Ordeig ha afirmat que la bateria de mesures és “cabdal” per garantir la seguretat a totes les “baules” del sector porcí.
El conseller ha presentat aquest dilluns el Pla de Bioseguretat 360º, fruit del treball conjunt entre la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia, les organitzacions agràries i les empreses del sector porcí. Es tracta d’una estratègia que, segons Ordeig, suposa un “canvi de paradigma” perquè la bioseguretat deixa de ser un requisit puntual i es converteix en un element “estructural i permanent” de les explotacions.
“La bioseguretat és una qüestió estratègica de país. Protegeix els animals, les persones, el medi ambient i el futur del sector. Amb aquest pla ens anticipem als riscos i reforcem un sector clau per a Catalunya”, ha remarcat el conseller.
El pla inclou dotze línies de treball per respondre a l’augment de la pressió sanitària, el canvi climàtic i la globalització com a factors de risc per al sector. El conseller ha precisat que la bateria de mesures inclou l’anàlisi del risc “explotació per explotació” tenint en compte factors com si estan a prop de grans vies de comunicació o quina mortalitat registra. També aposten per fer treballar colze a colze amb els transportistes per establir millores en la desinfecció dels vehicles de transport d’animals vius.
Catalunya concentra prop del 40% de la producció porcina de l’Estat, amb més de 5.800 explotacions i un cens superior als 7,9 milions d’animals. Per això, segons el Departament, un sistema de bioseguretat robust és imprescindible per reduir el risc d’entrada i difusió de malalties, limitar l’ús d’antibiòtics, combatre la resistència antimicrobiana i garantir l’accés als mercats internacionals.
El brot de pesta porcina es manté amb 27 casos positius confirmats, tots en porcs senglars.
Dissabte s’ampliava a més municipis la prohibició d’activitats al medi natural
El conseller Ordeig va dir dissabte que la troballa d’un senglar positiu de pesta porcina africana (PPA) a Sant Cugat ha obligat a modificar el segon radi del focus però no el primer. Amb la nova configuració, Begues, Gavà, Olesa de Bonesvalls i Subirats s’inclouen en la zona d’infecció dels 6 als 20 quilòmetres, on estan prohibides les activitats organitzades al medi natural. A més, s’incorporen dues granges al perímetre, els animals de les quals s’analitzaran dilluns. El conseller ha fet una crida a la calma i ha assegurat que era “previsible”.
Amb aquesta ampliació, ja són 83 els municipis inclosos dins la zona de baix risc i prop de 95 municipis dins la zona infectada, que comprèn tant l’alt com el baix risc.
La modificació comporta la incorporació de dues granges situades dins els municipis recentment afectats: una explotació comercial i una granja escola. L’equip de veterinaris oficials analitzarà aquestes dues explotacions el proper dilluns, que se sumaran a les 55 ja inspeccionades amb resultat negatiu. Fins avui, el Departament ha analitzat un total de 390 senglars, dels quals 27 han donat positiu a PPA.
Pel que fa a l’activitat exportadora, Ordeig ha assegurat que en l’àmbit comercial s’ha avançat des de l’esclat del brot fa tres setmanes i ara el 78% dels mercats en els quals Espanya exporta carn de porc ja accepten la regionalització, és a dir, comprar carn de porc de fora de la zona més propera al focus.
El conseller també ha detallat que compareixerà de forma regular al Parlament per informar de les novetats de pesta porcina africana. “He demanat que la primera compareixença sigui com més aviat millor”, ha afirmat.
Imatge: La Vinyeta del Peregrina, publicada a l’última edició de La Bústia [Ricardo Peregrina]