Entrarà en funcionament el mes de març de 2024, vol fomentar l’ús del transport públic i l’alcalde demana una bonificació pels veïns
El president de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Toni Segarra, i l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, han visitat les obres de construcció del nou aparcament que està executant FGC al costat de l’estació de Martorell Central.
Es tracta del que s’anomena ‘park&ride‘ o aparcament dissuasiu per deixar estacionat el vehicle privat i fomentar el transport públic, en aquest cas el tren. Tindrà una capacitat total per a 337 vehicles, el triple de places que tenia el mateix espai a l’aire lliure. En concret, l’edifici disposarà de 289 places, la majoria sota cobert, que s’afegeixen a les 48 que hi ha actualment.
Amb una inversió d’uns 2 milions d’euros, està previst que les obres finalitzin a finals del primer trimestre del 2024 i entri en funcionament el mes de març.
Fonollosa ha dit que és “una obra molt important per a Martorell i s’ha realitzat en un temps rècord perquè la col·laboració que hem tingut amb FGC ha estat molt bona. Justament ara, que ens trobem en la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, hem de remarcar la importància d’aquest aparcament dissuasiu, que fomentarà l’ús del transport públic”.
Segarra ha destacat que la proposta va venir de l’Ajuntament de Martorell que “ha donat totes les facilitats en els tràmits administratius, ràpid i fàcil”, a diferència d’altres municipis que “costa, tot i que és un benefici mutu”. També que l’actuació “és un bon exemple del model de mobilitat integrada que des de Ferrocarrils estem implementant d’acord amb la conselleria de Territori: aparcaments d’enllaç on l’intercanvi modal entre el tren i el vehicle sigui ràpid i eficient”.
FGC té actualment una trentena de ‘park&ride’ en funcionament i una desena de nous projectes en diferents fases. De dimensions hi ha a partir de 15 places, i “el de Martorell serà un dels 4 més grans de Catalunya“, ha afirmat Segarra.
Tarifa i bonificacions
Respecte al preu del ‘park&ride’, Pere Mateu, director de projectes de la companyia, ha dit que “la tarifa de l’aparcament el posa l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i com que es considera que l’usuari està fent ús del transport públic el preu és molt baix, simbòlic”. Al mateix temps, l’alcalde Xavier Fonollosa també demana a FGC una bonificació de 2 hores gratuïtes pels veïns de Martorell per fer ús d’aquest aparcament.
El president i el director de projectes de la companyia i l’alcalde han estat acompanyats pels regidors Jordi Amat, Rosa Cadenas i Raquel Sans i pel coordinador general de l’Ajuntament, Rodrigo Alaminos.
Els detalls de l’obra
En aquests moments s’ha acabat l’estructura de l’edifici, la primera fase que va començar el mes de març. Té una geometria en planta baixa i plantes intercalades, en total 5, per assegurar la màxima capacitat. En els pròxims dies començarà la segona fase dels treballs, que consistirà en la dotació de les instal·lacions internes.
S’ha construït en un solar de 1.500 metres quadrats, al mateix indret on hi havia l’antic aparcament a l’aire lliure, que tenia capacitat per a 118 places. D’aquestes es mantenen 48 i se sumaran les 289 del nou aparcament. En total 337, de les quals, una part seran per a persones amb mobilitat reduïda i per a vehicles elèctrics. També es reservarà un espai per a un aparcament segur per a bicicletes.
Les rampes de circulació de l’aparcament s’ubicaran als extrems i tindran una amplada que garantirà la doble circulació. El nucli de comunicació vertical, amb ascensor i escales, se situarà a la part central. Donarà accés a totes les plantes, des de la planta baixa fins a la planta coberta.
La intermodalitat
Amb aquest nou conjunt de places es pretén facilitar la intermodalitat entre el cotxe i el transport ferroviari al nus de Martorell, estratègic pel que fa a les comunicacions amb FGC cap a Barcelona (Pl. Espanya) i cap a Igualada, Olesa i Manresa, així com amb les línies de Rodalies que enllacen Martorell amb Granollers i Sant Vicenç de Calders amb Manresa.
Ferrocarrils compta actualment amb 20 aparcaments d’enllaç a les estacions de les línies metropolitanes, que sumen una oferta total de 2.416 places. 5 es troben a la línia Barcelona-Vallès (1.076 places) i 15 a la Llobregat-Anoia (1.340 places). Amb el nou aparcament de Martorell Central s’arribarà a un total de 2.526 places.
Aquest nou aparcament al costat de l’estació de Martorell Central està inclòs al Pla director urbanístic (PDU) dels aparcaments d’intercanvi modal transport públic-vehicle privat a l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona, aprovat a finals de 2022, i a través del qual el Govern impulsa 14.677 noves places de ‘park&ride’ a 102 estacions ferroviàries i d’autobús al conjunt de la regió metropolitana de Barcelona amb l’objectiu d’incentivar l’ús del transport públic i reduir el consum energètic associat a la mobilitat i el seu impacte sobre la generació de gasos amb efecte d’hivernacle i altres contaminants atmosfèrics.
Plaques solars a al Centre Operatiu
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha instal·lat plaques solars fotovoltaiques a la coberta de l’edifici del Centre Operatiu de Martorell, ubicat al costat de l’estació de Martorell Enllaç de Ferrocarrils. L’objectiu és reduir l’emissió de gasos contaminants i el consum enèrgic d’origen extern.
L’actuació ha comprès una superfície de 500 metres quadrats i un pressupost de 49.370 euros. S’han instal·lat 71 plaques amb una potència total de captació de 38.000 Wp i una energia anual generada superior als 63.000 kWh.
Fotografies: Visita a les obres del nou aparcament de Martorell Central de Ferrocarrils [Lluís Gutiérrez / La Bústia] / Plaques solars instal·lades al Centre Operatiu [FGC]