El pas lliure de vehicles s’ha produït aquest dimarts 31 d’agost al vespre i alguns conductors han passat tocant el clàxon
Finalment, el peatge de Martorell ha aixecat barreres pocs minuts després de les vuit del vespre d’aquest dimarts 31 d’agost. Han estat unes quatre hores abans del previst que han acabat amb gairebé 50 anys de pagament de l’AP7.
Al voltant de la mateixa hora, la situació s’ha repetit a totes les taquilles de pagament de l’AP7, l’AP2, la C32 i la C33, les vies on s’han acabat les concessions fins ara a mans d’Abertis. Amb l’aixecament de barreres, els treballadors de l’empresa han acabat d’instal·lar els senyals de la velocitat màxima que es pot passar per les cabines, de 30 quilòmetres per hora.
Mentrestant, alguns dels conductors han celebrat l’efemèride tocant el clàxon mentre passaven pel que era el segon peatge més antic de Catalunya.
Fonollosa: “Històric, tard, però benvingut sigui”
L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha dit que “avui és un dia històric per Martorell. Després de molts anys pagant peatges, molta gent d’aquest país vam demanar la gratuïtat de les autopistes entenent que la inversió estava amortitzada amb escreix, però sempre s’argumentava que el cost del manteniment era molt alt i així s’anava prorrogant la concessió de les mateixes”.
L’alcalde recorda que “després de molta pressió ciutadana, avui conclou la concessió i, amb ella, els peatges que hem vingut pagant al llarg de gairebé 50 anys. Tant, que se’ns farà estrany circular per aquesta autopista quan anem a la platja i no haguem de pagar. Tard, però benvingut sigui“.
Demolició de les cabines
La limitació de velocitat al pas per les cabines a 30 quilòmetres per hora estarà vigent fins que es completin les tasques de demolició dels peatges, que han de permetre habilitar el pas lliure de tots els carrils de l’autopista. En el cas de les carreteres gestionades per la Generalitat –la C32 i la C33-, el Departament de la Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori calcula que aquestes actuacions s’allargaran un total de sis setmanes.
Més de 600 acomiadaments en dos anys
La fi de bona part de les concessions ha comportat l’acomiadament de més de 600 treballadors al conjunt de l’Estat, la majoria empleats de les cabines de peatge, tot i que l’afectació també ha arribat al serveis centrals. Entre 2019 i 2021 Abertis ha signat tres Expedients de Regulació d’Ocupació (ERO) que han afectat un total de 596 treballadors.
El primer, signat el desembre de 2019, va comportar la sortida de 142 empleats, coincidint amb la fi de les concessions al tram de l’AP7 entre Tarragona i Alacant, així com l’AP4 entre Sevilla i Cadis. Mig any més tard, el juliol de 2020, Abertis va arribar a un nou acord per extingir 120 contractes, mentre que aquest darrer mes d’agost s’ha tancat un nou ERO que afectarà fins a 340 treballadors.
Convocada una concentració per celebrar la fi del peatge.
Fotografies i vídeo: Moments en què els treballadors de la concessionària aixequen barreres i posen les senyalitzacions / Els vehicles passen pel peatge alliberat [ACN]