Dimarts, 22 juliol 2025
  • Dimarts, 22 juliol 2025
La Bustia donacio Arxiu Esparreguera Josep Paulo

L’Arxiu d’Esparreguera rep documents de Josep Paulo, antic cronista de la vila

Per 21 de juliol de 2025 a les 7:00 0 172 Visites

El material consta d’una extensa col·lecció documental formada per fotografies, programes de Festa Major, mapes, topogràfics i escrits

 

L’Arxiu d’Esparreguera ha rebut una important donació documental de l’antic cronista de la vila, Josep Paulo i Sàbat. El conveni de cessió del material s’ha formalitzat aquest juliol entre l’Ajuntament i Lluïsa Paulo, la seva filla.

La donació consta d’una extensa col·lecció documental, formada per fotografies, programes de Festa Major, publicacions, mapes topogràfics i escrits, que passarà a formar part de l’Arxiu sota el nom de Fons Josep Paulo Sàbat. Els documents es posaran a disposició de la ciutadania, investigadors i estudiosos.

L’alcalde Juan Jurado ha valorat molt positivament el conveni signat i ha posat en valor que “la ciutadania dipositi la seva confiança en l’Arxiu Municipal per preservar i compartir documents de gran valor històric, que contribueixen a reconstruir i difondre la memòria col·lectiva d’Esparreguera”.

 

Més sobre Josep Paulo

Josep Paulo i Sàbat, que va morir el febrer de 2024 a l’edat de 98 anys, va ser cronista oficial d’Esparreguera entre 1995 i 2016. Va néixer al carrer Gran l’any 1926, va treballar a la fàbrica de les tovalloles i es va dedicar durant anys a l’ofici de terrisser.

Va ser un dels primers membres de la Fundació Jaume Pasqual, entitat de la qual va editar el butlletí mensual durant cinc anys. El 1985 va rebre l’encàrrec municipal de confeccionar una maqueta del terme d’Esparreguera, de la qual en va fer diverses còpies que actualment es conserven en escoles i a l’Arxiu Municipal.

A partir de 1989 va col·laborar amb la Biblioteca en l’organització de la col·lecció local, i el 1995 va ser nomenat cronista oficial de la vila, en substitució de Francesc Subirana. També va formar part del Col·lectiu Esparreguera Jove, el Col·lectiu Esparreguerí de Recerques i va col·laborar amb la revista 777 Comunica.

És autor de diversos estudis sobre la història i el patrimoni local, com Guia topogràfica i toponímia del terme d’Esparreguera (1989), La Barca i altres mitjans de comunicació entre Esparreguera i Olesa (1995), Terrissers i terrisseries d’Esparreguera (1998), i L’escola a Esparreguera. 1a part (2000).

Fotografia: Signatura del conveni de cessió del material propietat de Josep Paulo a l’Arxiu d’Esparreguera [Aj]

Etiquetes:
Categoria:   Cultura, Esparreguera, Societat