Diumenge, 21 setembre 2025
  • Diumenge, 21 setembre 2025
La Bustia CAP Rural Martorell

L’EAP Martorell Urbà posa en marxa un nou model d’atenció primària de salut

Per 31 de juliol de 2025 a les 12:00 0 942 Visites

El CAP martorellenc i el consultori de La Vila que donen servei als veïns del municipi funcionen ara com a Centre de Salut Integral de Referència per millorar la gestió de visites, la coordinació amb l’hospital i la satisfacció dels usuaris, entre altres

 

El Govern ha posat en marxa aquest mes de juliol un nou model d’atenció primària de salut en 27 CAP amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat, qualitat assistencial i la coordinació amb hospitals. Entre els equips dels centres seleccionats hi ha l’EAP Martorell Urbà (ICS). L’anunci es va fer el passat mes de març i el juliol ha començat a funcionar.

Els CAP com el de Martorell a l’avinguda Mancomunitats Comarcals 9, al costat de la comissaria dels Mossos, i el consultori de La Vila, s’han convertit en Centre de Salut Integral de Referència (CSIR). D’aquesta manera, tenen més autonomia per redissenyar circuits i els administratius tenen un paper clau per millorar la gestió de les visites. Les mesures s’avaluaran d’aquí a un any, quan es decidirà si s’amplien a més centres.

La sotsdirectora del Servei Català de la Salut (CatSalut), Pilar Otermin, ha explicat que els canvis per als CSIR es basen “en dos pilars”: l’autonomia organitzativa dels centres i el desenvolupament i l’autonomia dels professionals, amb l’objectiu de millorar els resultats, el valor de l’atenció primària i la satisfacció dels pacients.

La directora general de Planificació en Salut, Aina Plaza, ha parlat d’una atenció primària “més resolutiva” i “integrada”, amb més coordinació amb els hospitals i “més atractiva per als professionals”.

L’acord no compta amb una partida pressupostària pròpia, sinó que cada centre ja té el seu pressupost i els recursos de més que siguin necessaris per implementar les mesures s’aniran distribuint d’una bossa prevista pel CatSalut.

El projecte dels CSIR, que es va presentar el passat mes de desembre, neix del comitè d’experts CAIROS, que assessora la conselleria en la reforma del sistema sanitari davant reptes com l’envelliment de la població, l’augment de la cronicitat, la sobrecàrrega dels professionals i les dificultats d’accés a l’atenció.

El president del CAIROS, Manel del Castillo, ha reconegut que hi ha una manca d’accessibilitat a l’atenció primària i dificultats de coordinació entre nivells assistencials. Ha advertit que això es comença a traduir en una “pèrdua de confiança dels ciutadans en el sistema”.

 

Més sobre els CSIR

Els CSIR tindran més independència per organitzar-se i adaptar els serveis a les necessitats del territori; es potenciaran perfils professionals, com els administratius perquè siguin de referència per als pacients. També s’incorporaran assistents digitals basats en intel·ligència artificial per a les tasques dels professionals, com la transcripció de les converses amb els pacients, i es buscarà una col·laboració més estreta amb els serveis socials i comunitaris.

S’espera que els pacients hi trobin millores en l’accessibilitat, és a dir, a l’accés a les visites i a l’atenció en general. També una millora en l’accessibilitat a les consultes dels hospitals, millores en la gestió de les baixes, en el suport sanitari a les residències i en els indicadors de satisfacció, entre altres.

En resum, els CSIR busquen millorar l’eficiència organitzativa i tenen com a objectius clau la millora de l’accessibilitat, la qualitat de l’atenció i la satisfacció dels usuaris:

Millorar l’accessibilitat: Els CSIR treballaran per reduir els temps d’espera per ser visitat al CAP, millorant la gestió de cites i recursos. Això inclou també la millora de l’accessibilitat a l’atenció especialitzada, fomentant una millor coordinació sanitària i afavorint derivacions més adequades i eficients.

Millorar la qualitat de l’atenció: Els CSIR centraran els seus esforços en millorar la qualitat assistencial, amb un enfocament especial en pacients crònics, cribratges preventius i la gestió de condicions de salut a llarg termini, per garantir una atenció més integral i proactiva. S’analitzaran els processos per identificar àrees de millora i implementar innovacions que millorin els resultats en salut.

Millorar la satisfacció: Els CSIR mesuraran la satisfacció dels usuaris de manera més immediata i directa per tal d’identificar punts de millora.

 

Al CAP de Sant Andreu també s’ha impulsat una prova pilot d’atenció social i sanitària integrada.

 

 

Fotografia de portada: El CAP Martorell Urbà [La Bústia]

Categoria:   Martorell, Societat