Diumenge, 22 desembre 2024
  • Diumenge, 22 desembre 2024
La Bustia ministre amb alcaldes tunel B40 Abrera

Obre l’esperat túnel d’Abrera i la B-40 entre el Baix Llobregat Nord i el Vallès 17 anys després

Per 16 de febrer de 2024 a les 15:20 0 833 Visites

El ministre Óscar Puente, autoritats i representants de l’àmbit polític, econòmic i empresarial del territori han assistit a la inauguració aquest divendres al migdia

El túnel de la B-40 i del tram d’Abrera a Viladecavalls ha entrat en funcionament aquest divendres a les 13h. El ministre de Transports, Óscar Puente, ha inaugurat la via, per la qual s’han invertit un total de 293 milions d’euros. Té un traçat de 6 quilòmetres, dels quals 1250 metres és de túnel, i tres carrils per sentit.

Aquesta via ràpida s’ha obert després de 17 anys d’obres, d’aturades, represes i esllavissades. Al llarg de la seva història, els treballs han patit nombrosos endarreriments i es tracta d’una infraestructura molt esperada.

Durant la inauguració, Puente també ha anunciat l’acord amb la Generalitat pel conveni que permetrà donar continuïtat a la carretera des de Terrassa i fins a Sabadell, amb la previsió de poder-lo signar aviat. No obstant això, no s’ha atrevit a fixar terminis per iniciar l’obra, posant èmfasi en que cal trobar l’encaix entre una via d’alta capacitat i un model de ronda urbana.

A l’acte d’obertura han assistit alcaldes, regidors i representants de l’àmbit polític, econòmic i empresarial del territori. Del Baix Llobregat Nord, els alcaldes d’Abrera, Jesús Naharro; d’Olesa, Jordi Parent; d’Esparreguera, Eduard Rivas; Martorell, Xavier Fonollosa; i de Castellví, Adrià Camino.; a més de la presidenta del Consell Comarcal del Baix Llobregat, Eva Martínez. Del Vallès Occidental, el de Terrassa, Jordi Ballart; i les alcaldesses de Sabadell, Marta Farrés; i l’alcaldessa de Viladecavalls, Cesca Berenguer, entre altres autoritats.

Jesús Naharro: “El túnel obre un canvi i una nova mirada”

L’alcalde d’Abrera, Jesús Naharro, ha dit que el túnel de Voltrera és “una millora ferma i tangible per reduir el temps entre les ciutats i les comarques i per millorar la seguretat per les persones. És una obra molt esperada que per fi veu la llum. Fomentarà i potenciarà l’economia dels nostres polígons empresarials, que connectaran les persones perquè puguin gaudir també de les ofertes culturals que tenim”.

Naharro ha avançat que ara estan pendents de programar reunions “per impulsar un transport públic que uneixi el nord de la comarca del Baix Llobregat amb el Vallès Occidental”.

Altres reptes és aconseguir “aliances econòmiques, culturals, sanitàries i pedagògiques que fomentin que el talent que tenim al territori es pugui nodrir el sector empresarial, que és el més potent al sector del Baix Llobregat, i es recolzi amb el sector universitari que hi ha a Terrassa i a Sabadell”.

Sobre el túnel, ha dit que “obre un canvi, una nova mirada amb aquest sector de la comarca que ha estat acostumat a mirar al sud i ara mirarà també al Vallès Occidental. Aquestes noves sinergies tenen com a objectiu millorar la qualitat de vida i obrir noves expectatives als veïns i veïnes”.

 

Jordi Parent: “Ara el repte és la unió de la B-40 amb la C-55”

Per la seva banda, Jordi Parent ha dit que l’obertura del túnel i d’aquest tram “suposa per a Olesa tenir una mobilitat molt més agradable. Farà que hi hagi una mobilitat molt més àgil cap a la zona del Vallès i que el nostre municipi guanyi amb mobilitat”.

L’alcalde d’Olesa ha remarcat que ara el repte és aconseguir “la unió de la B-40 amb la C-55 perquè tot el trànsit rodat que vingui per la b-40 no acabi passant per Olesa, que és una de les preocupacions que tenim. El ministre ha dit que passaran 40.000 vehicles cada dia per aquestes vies, dels quals un 20% serien de vehicles pesants i això ens preocupa”.

Per aquest motiu, Parent demana que l’obra que “es faci el més àgil possible. Fa un parell de dies des del Departament de Territori de la Generalitat ens van dir que ja s’havia licitat el projecte constructiu d’aquesta nova via. Per tant, en 3 o 4 anys hauria d’estar, però aquests anys ens preocupa que Olesa s’ompli de vehicles i vehicles pesants”.

Un altre dels reptes és “omplir els polígons industrials d’Olesa. Això ens ajudarà a posicionar-nos encara més a nivell estratègic i de mobilitat a Catalunya: tenim l’A2 cap a Barcelona i cap a Lleida, l’AP7 cap a Tarragona i ara aquesta connexió cap al Vallès”.

 

Eduard Rivas: “La infraestructura unirà una nova forma d’estil de vida”

L’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, ha destacat que ha estat una obra que s’ha allargat 17 anys, “però que per fi ens connectarà. A Esparreguera es veurà amb dos elements: psicològicament aproparem dos territoris que geogràficament estàvem molt a prop, però que per les connexions que teníem ens sentíem molt lluny. Segon, la infraestructura unirà una nova forma d’estil de vida perquè millorarem en la forma de gaudir de l’oci, amb la feina, la mobilitat de persones. Guanyem qualitat de vida i seguretat amb les noves vies ràpides que disposem”.

Rivas també ha recordat “l’anunci del ministre que en les pròximes setmanes es licitarà el nou tram de l’A2. Per tant, són bones notícies i inversions del govern espanyol a casa nostra que esperem que no s’allarguin tants anys”.

 

Xavier Fonollosa: “És una infraestructura bàsica pel teixit econòmic”

L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha destacat que es tracta d’una infraestructura “que havíem reclamat moltíssim i que és bàsica pel teixit econòmic del Baix Llobregat Nord i del Vallès Occidental. Són les dues comarques més industrialitzades de Catalunya i fins ara no tenien aquesta via d’alta capacitat”.

Fonollosa ha comentat que és “una gran obra, una infraestructura que dispararà encara més el PIB per càpita que hi ha a les dues comarques més dinàmiques des del punt de vista econòmic. L’intercanvi de mercaderies i la mobilitat de persones que hi haurà en aquesta via serà molt important”.

Per acabar, ha remarcat que la via també ajudarà al medi ambient, ja que “les emissions seran molt menors. Descarregarem altres infraestructures que van molt carregades com la B-30 i l’enllaç d’aquesta amb l’A2, que també unia aquestes dues comarques. Al descarregar aquestes infraestructures guanyem en temps i en retencions. I les retencions són més emissions que hi ha a l’atmosfera”.

Aquí les notícies anteriors sobre la B-40.

 

Fotografies: La inauguració i la posada en servei del túnel i del tram de la B-40 d’Abrera a Viladecavalls, aquest divendres 16 de febrer al migdia [Lluís Gutiérrez / La Bústia]