Dilluns, 30 setembre 2024
  • Dilluns, 30 setembre 2024
La Bustia Pep Torne estacio superior funicular Gelida

Opinió: “El Funi de Gelida sobreviurà. És possible restaurar el servei i, alhora, fer-lo més accessible i rendible”

Per 29 de setembre de 2024 a les 7:00 0 249 Visites

El gelidenc Pep Torné ha ampliat l’article publicat a l’última edició de La Bústia per detallar les reflexions i possibles solucions del Funicular que està aturat una vegada més, ara des de fa més d’un any, i que el mes de novembre celebra el centenari

El Funicular de Gelida és un dels símbols més importants del poble, i aquest 2024 celebra cent anys de la seva inauguració, el 1924. Malgrat aquest aniversari tan especial, el servei ha estat aturat l’any 2023 a causa d’una avaria tècnica. Aquest fet ha posat en el centre del debat el futur d’aquesta infraestructura emblemàtica, que ha estat clausurada més d’una vegada durant els últims anys per raons tècniques i econòmiques.

El principal problema que va provocar l’aturada del servei el 2023 va ser una avaria en la roda d’arrossegament (microfisures). Aquesta peça, fonamental per al funcionament del funicular, va requerir un estudi de viabilitat per determinar les reparacions necessàries, i es van preveure inversions per poder arreglar-la. FGC va enviar a l’alcalde Valls pressupostos per la reparació que, estaven molt inflats tant que, no m’ho vaig creure i, a partir d’aquí es reclama l’informe pertinent. Que a dia d’avui encara no el tenim. S’especula, i cada vegada sembla més verídica, que ha estat una maniobra per tancar el funicular.

El funicular ha estat sempre un element clau per a la vida diària i l’economia del poble. Connecta el centre del municipi amb l’estació de tren de Rodalies i autobús, facilitant l’accés al transport ferroviari per als residents i visitants de Gelida. En un context en què es promou l’ús del transport públic com a mesura per lluitar contra el canvi climàtic i reduir les emissions de CO₂, l’aturada del funicular ha deixat els usuaris sense una alternativa sostenible i directa per accedir al servei de trens. Aquest fet ha incrementat la dependència dels vehicles privats, agreujant els problemes de mobilitat i sostenibilitat a la zona.

Els habitants de Gelida han alçat la veu (en forma de recollida de signatures) per reclamar una decisió política que asseguri el futur del funicular. No quedaran decebuts.

En aquest sentit, jo mateix, considero que és possible restaurar el servei i, alhora, fer-lo més accessible i rendible. Una de les propostes que s’ha plantejat és la creació d’un nou baixador, més a prop del centre del poble, per facilitar l’accés al funicular per a més persones. Aquesta millora permetria, segons els defensors de la iniciativa, incrementar el nombre d’usuaris del funicular, fent-lo així més viable econòmicament, a part de donar servei a la meitat nord del poble situada a un desnivell important del centre de la vila.

Els veïns també destaquen que el funicular és un atractiu turístic important per a Gelida. Durant dècades, ha estat una de les icones del municipi i ha atret visitants que volien gaudir de les vistes panoràmiques que ofereix el trajecte o que estaven interessats en la història d’aquest mitjà de transport. Transformar-lo en un museu seria una forma de preservar aquest patrimoni, però la majoria considera que el millor homenatge als cent anys del funicular seria restaurar-lo i garantir que continuï prestant servei.

El FUNI va ser una obra pionera en la seva època, una solució per superar el fort desnivell que separa l’estació de tren del centre del poble. El funicular va facilitar enormement la mobilitat dels veïns, sobretot en un temps en què no existien les infraestructures modernes de transport. Durant dècades, va ser un mitjà de transport imprescindible per als habitants de Gelida, tant per als que havien de desplaçar-se a altres ciutats per treballar com per als estudiants o els visitants que arribaven al poble, però això és passat, ara anem a donar-li contingut pel segle XXI.

A més, el funicular de Gelida té un valor arquitectònic i patrimonial destacable, va ser integrat a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que actualment és l’entitat encarregada de la seva gestió. Aquesta integració va permetre modernitzar les instal·lacions i assegurar-ne el funcionament durant anys, però en els últims temps han estat necessàries múltiples intervencions per mantenir-lo en marxa. Després de la darrera reforma l’any 2019 va quedar completament nou.

La falta de rendibilitat econòmica han estat les principals dificultats que han afectat el funicular en els últims anys. L'”avaria” (que serà lleu) de la roda d’arrossegament de l’any 2023 només és l’últim exemple d’una sèrie de problemes que han obligat a interrompre el servei en diverses ocasions. Tot i això, molts consideren que aquestes dificultats no haurien de suposar la fi del funicular, sinó que haurien de ser un estímul per trobar solucions innovadores que permetin garantir-ne la viabilitat a llarg termini.

Entre les alternatives proposades, la creació d’un nou baixador és la millor, ja que ens aplanarà el poble i fa accessibles dues zones a dos nivells diferents i, també, per l’accés a la zona industrial i de restauració.

Pel que fa a la proposta de reconvertir el funicular en un museu, aquesta opció ha rebut crítiques per part dels veïns que consideren que suposaria la pèrdua d’un servei essencial. Tot i que alguns admeten que podria ser una forma de preservar el patrimoni històric i atraure turistes, la majoria creu que el més important és garantir la continuïtat del servei com a mitjà de transport. A més, els defensors de la restauració del funicular argumenten que mantenir-lo en funcionament també és una manera de conservar el seu valor històric, ja que permet a les noves generacions experimentar directament aquest mitjà de transport que ha estat tan important per al poble. Si fins ara l’anterior govern de la Generalitat el volia museïtzar, l’actual govern i gràcies al nostre alcalde, se’l miren amb una visió de futur, de futur en marxa.

En aquest sentit, la decisió final sobre el futur del funicular recau en les autoritats polítiques. Tant els responsables de FGC com l’Ajuntament de Gelida i altres administracions implicades hauran de valorar quina és la millor opció per garantir el futur del funicular, tenint en compte tant els costos econòmics com l’impacte social i cultural que té per als habitants de Gelida. En el moment en que escric aquestes línies ja m’he reunit novament amb l’alcalde Lluís Valls, estic quasi al corrent de la seva tasca en defensa del funicular que va començar fa mesos. Anem en el camí correcte.

El debat sobre el futur del Funicular de Gelida no és només una qüestió tècnica o econòmica, sinó que també té una forta càrrega emocional i simbòlica. El funicular és més que un mitjà de transport; és una part de la història i de la identitat del poble. Per això, la majoria dels habitants de Gelida volen que es prengui una decisió que respecti aquest llegat i que asseguri que el funicular pugui continuar sent una part viva del municipi durant molts anys més. Jo, per la meva part estic segur que tornarà a circular ben aviat.

En conclusió, el centenari del Funicular de Gelida és una oportunitat per reflexionar sobre el seu passat, present i sobretot el futur que en tindrà molt. Els veïns i usuaris esperen que es prengui una decisió que permeti restaurar el servei i garantir-ne la viabilitat a llarg termini, perquè el funicular pugui continuar sent un element clau per a la mobilitat i l’economia i el turisme de Gelida i l’Alt Penedès, alhora que es preserva com a part del patrimoni històric del poble.

Cal ara crear un equip de treball de promoció econòmic-turística per tal de donar-li definitivament forma al projecte de futur del Funi de Gelida integrat en un Penedès vitivinícola, senderista, enològic, etc., vaja, la ruta del vi i del cava. Estic segur que, durant la celebració del centenari, tindrem molt bones notícies. Estiguem a l’aguait.

Josep Torné, enginyer i paperer

Gelida

 

Fotografia: Pep Torné atenent TV3 a l’estació superior del Funicular de Gelida, aquest estiu [SE]

Categoria:   Gelida, Opinió