L’artista sesrovirenca canta en 13 idiomes i en català a la cançó ‘Divinize’ en el disc més diferent de la seva trajectòria
Rosalía Vila (Sant Esteve Sesrovires, 1992) torna a fer un acte de metamorfosi al seu nou àlbum ‘Lux’ (Columbia Records), que ha vist la llum oficialment aquest divendres després que es filtrés a les xarxes el dimecres.
Allunyada dels ‘hits’ i el mainstream, la cantant abraça l’espiritualitat i fusiona el pop i la música clàssica en un àlbum simfònic, operístic, amb tocs de flamenc, introspectiu i en moments minimalista en el què la cantant deixa enrere la música urbana i l’etapa de les motomamis.
Rosalía ja havia assegurat que ‘Lux’, el quart àlbum, ere el més diferent de la seva trajectòria. Canta en 13 idiomes i torna a fer-ho en català en una part de la cançó ‘Divinize’. Entre les col·laboracions del disc, hi ha Silvia Pérez Cruz i l’Escolania de Montserrat.
Espiritualitat
La cantant sesrovirenca va dir a ‘The New York Times’ que no amagava el desig que ha tingut “sempre” de veure com podia apropar-se a Déu i sembla que ‘Lux’ vagi encaminat en aquesta indagació cap a la divinitat. “Com puc estar més a prop de Déu? Aquest sentiment espiritual sempre ha estat allí, només que no l’havia racionalitzat ni intel·lectualitzat”, va reflexionar.
Rosalía ja no parla de temes com l’èxit, la fama, les motomamis o el molt que enyora a la seva família com va fer a ‘Motomami’. Ara l’espiritualitat està present en gran part del treball a excepció de cançons com ‘La perla’, que sembla dedicada a una exparella, a qui li etziba frases com: “La decepción local, rompecorazones nacional, un terrorista emocional, el mayor desastre mundial. Es una perla, nadie se fía. Es una perla, una de mucho cuidao”.
O la cançó ‘Reliquia’, en què fa un recull geogràfic de la seva vida: “Yo que perdí mis manos en Jerez y mis ojos en Roma. Crecí y el descaro lo aprendí por ahí por Barcelona. Perdí mi lengua en París, mi tiempo en LA. Los heels en Milán, la sonrisa en UK. Pero mi corazón nunca ha sido mío, yo siempre lo doy. Coge un trozo de mí, quédatelo pa’ cuando no esté. Seré tu relíquia. Soy tu relíquia”.
L’àlbum està dividit en quatre moviments. El primer (MOV I) inclou cinc cançons: ‘Sexo, violencia y llantas’, ‘Reliquia’, ‘Divinize’, ‘Porcelana’ i ‘Mio Cristo’. En el segon (MOV II), hi figuren títols com ‘Berghain’, ‘La perla’, ‘Mundo nuevo’ i ‘De Madrugá’. El MOV III incorpora les peces ‘Dios es un stalker’, ‘La yugular’, ‘Focu ‘ranni” -exclusiva per al format físic-, ‘Sauvignon blanc’ i ‘Jeanne’ -també exclusiva per a CD i vinil. En el MOV IV hi ha les últimes quatre: ‘Novia robot’ -la darrera que es podrà sentir només en dispositiu físic-, ‘La rumba del perdón’, ‘Memória’ i ‘Magnolias’, que tanca el disc.
13 idiomes
L’enregistrament recull cançons en una tretzena d’idiomes, entre els quals el català, castellà, anglès, llatí, sicilià, ucraïnès, àrab i alemany, idioma que utilitza en el primer single que s’ha conegut del treball, ‘Berghain’. “Pertanyo al món”, va dir a ‘The New York Times’, “per què no havia d’intentar aprendre d’altres persones, altres idiomes, per expandir les meves possibilitats?”.
En català canta una part de ‘Divinize’, el tercer tema de l’àlbum en el qual també ho fa en anglès. “Fruita roja i rodona, qui l’endevina? Òbviament, és la poma, que està prohibida. I si només la mires, et salvaries. Però sense mossegar”, canta en català.
Col·laboren en el nou treball de Rosalía: Björk, Carminho, Estrella Morente, Silvia Pérez Cruz, l’Escolania de Montserrat, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, Yahritza i Yves Tumor. A mès, el disc es va gravar amb l’Orquestra Simfònica de Londres, dirigida per Daníel Bjarnason. A l’espera que es donin a conèixer els crèdits de les cançons, l’Escolania de Montserrat hauria col·laborat a ‘Magnolias’, que és la que tanca el disc ‘Lux’.
Filtració i despublicació
Rosalía ha publicat el disc aquest divendres, però aquest dimecres es va filtrar íntegrament. Diversos usuaris van compartir les cançons de ‘Lux’.
Aquest dimarts, la cantant també va publicar a les plataformes digitals ‘Reliquia’, una creació en castellà que parla de l’amor i el desamor, però la va despublicar poc després, tot i que molts fans ja se’n van fer ressò.
‘Listening party’ al MNAC de Barcelona
L’artista va protagonitzar dimecres a Barcelona una ‘listening party’ de ‘Lux’ davant 900 persones. Rosalía va seguir des d’un escenari a la sala oval del MNAC, envoltada de teles blanques, tots els temes del disc des de ‘Sexo, violencia y llantas’ fins a ‘Magnolias’, i va abandonar l’escenari sense dir res després del darrer tema entre els aplaudiments del públic que estava dempeus.
Una presentació sorpresa a Madrid
La cantant va anunciar el títol i la data de sortida dilluns passat en una retransmissió en directe per les xarxes. El xou va començar a tres quarts de nou del vespre on els milers d’espectadors connectats van poder presenciar com s’arreglava i es vestia per a l’esdeveniment, juntament amb el seu equip i la seva germana. L’artista va començar comentant amb ells la filtració de la portada de ‘Lux’ a Times Square, on va lamentar que l’anunci que tenia preparat s’hagués mostrat primer allà. “Vull saber qui ho ha fet”, deia als seus acompanyants, que li van treure ferro i avançaven que el millor ‘reveal’ es faria a la nit.
Al cap de poca estona, Rosalía va agafar el cotxe per dirigir-se a Callao, a Madrid, on s’hi havia penjat un cartell promocional la setmana passada. A pocs metres del lloc, va aparcar el cotxe i va córrer cap a Gran Via enmig de fans que cridaven el seu nom i li feien vídeos i fotografies. Va ser en aquesta plaça de la capital on va presentar de forma oficial el seu nou projecte, davant dels assistents que ja s’hi havien congregat esperonats en sentir la ubicació en un moment de la transmissió en directe.
Tal com havia passat primer a Nova York, les diverses pantalles dels edificis madrilenys es van omplir d’imatges de l’artista vestida de blanc anunciant el títol i la data de publicació de l’àlbum, mentre saludava per la finestra dels Cines Callao, la darrera imatge que es va veure al directe.
Aquí tots els continguts publicats a La Bústia relacionats amb Rosalía.
Fotografia: Un dels cartell publicitaris de ‘Lux’ [Pere Francesch/ACN]