La crisi de semiconductors ha frenat l’automobilística
L’any 2021 la producció dels models de Seat a la planta de Martorell ha arribat a les 385.200 unitats del Seat Ibiza, Arona i León, Cupra León i Formentor, i Audi A1. Això significa que ha crescut un 9,8% en els últims 12 mesos. No obstant això, les vendes han patit un descens del 2% respecte al 2020 (391.200 unitats) i aquesta xifra es troba gairebé un 30% per sota de la capacitat de la planta.
A nivell global, Seat ha tancat l’any 2021 amb 470.500 vehicles venuts, el que representa un 10,3% més respecte al 2020, quan es van vendre 426.600. Tot i aquesta millora, el balanç queda lluny de les xifres d’abans de la pandèmia: el 2019 es van vendre 574.100 vehicles.
Enguany, l’automobilística s’ha vist afectada per la crisi dels semiconductors. Wayne Griffiths, conseller delegat de Seat, ha explicat que 2021 “no ha estat l’any que esperàvem. Després de treballar dur per combatre els efectes de la crisi de la covid-19, la nostra activitat s’ha vist greument afectada per la manca de semiconductors”.
De les vendes de Cupra en l’últim any destaquen les de vehicles elèctrics i híbrids endollables de Seat, que s’han multiplicat per quatre, passant dels 14.700 als 60.600. De fet, el 41% de les vendes han estat de vehicles electrificats.
El cotxe més venut ha estat el Cupra Formentor, amb 54.600 unitats. Del Cupra Born, el primer vehicle 100% elèctric que va sortir a la venda el novembre, se n’han entregat 3.300 unitats. Espanya és el segon mercat principal de Seat, després d’Alemanya, amb 81.800 vehicles, un 11,5% més que l’any anterior.
Fotografia: Un treballador a la cadena de muntatge al taller 10 de la factoria de Seat a Martorell el 29 de setembre de 2020 [ACN]