Les parelles lingüístiques han seguit practicant el català de manera virtual
El Voluntariat per la Llengua és un programa gestionat pel Consorci per a la Normalització Lingüística que té com a objectiu formar parelles lingüístiques entre persones que parlen català habitualment i d’altres que tenen un nivell mínim però que volen practicar-lo.
Al Baix Llobregat Nord, un dels centres de normalització lingüística és el CNL Ca N’Ametller. L’any 2019, un total de 32 parelles lingüístiques van col·laborar-hi a Abrera, 52 a Esparreguera, 26 a Olesa, 54 a Martorell, 31 a Sant Andreu i 10 als centres penitenciaris Brians 1 i Brians 2 (Sant Esteve), tal i com ha pogut conèixer La Bústia.
El CNL Ca n’Ametller també abasta poblacions com Castellbisbal, Cervelló, Corbera, La Palma de Cervelló, Vallirana, Pallejà, Molins de Rei i Sant Vicenç dels Horts.
Aquest any, a conseqüència de la covid-19, moltes parelles lingüístiques han utilitzat la modalitat virtual per a les trobades. Aquesta opció va néixer l’any 2017 i durant el confinament ha estat tot un èxit de participació: 108 parelles del Baix Llobregat centre i nord, gestionades pel centre Ca n’Ametller, s’han trobat a través de videotrucada.
La Mireia Adell, coordinadora de Ca n’Ametller, ha explicat a La Bústia quin ha sigut el funcionament durant aquests mesos: “En la modalitat virtual, els usuaris es donen d’alta al portal o per c/e i un dinamitzador posa en contacte voluntaris i aprenents compatibles. Un cop fet el contacte, queda constituïda la parella lingüística, que es troba (virtualment) com a mínim una hora a la setmana durant 10 setmanes. Llavors, poden decidir que ja donen per acabada l’activitat o que continuen les trobades unes setmanes més”.
Des de Gelida, que pertany al CNL de l’Alt Penedès i el Garraf, informen que es van formar 10 parelles lingüístiques durant el 2019, i 6 durant el confinament.
D’aquesta manera, els participants de Voluntariat per la Llengua s’han adaptat a les circumstàncies de la pandèmia per seguir aprenent català i ajudant a qui l’està aprenent.
Per ara, l’Oficina de Català d’Esparreguera i el Servei Local de Català de Martorell informen que han reprès l’atenció presencial al públic amb mesures preventives i de seguretat, tot i que l’atenció telemàtica continuarà sent la prioritat.
Fotografia: Gràcies a la modalitat virtual, participants del CNL Ca n’Ametller han seguit practicant català durant el confinament [CNL Ca n’Ametller]