La consellera Paneque, l’alcaldessa de Sant Esteve i els alcaldes de Martorell, Masquefa i Gelida assisteixen aquest dilluns a l’obertura oficial dels 2 quilòmetres de la nova via C-54, de dos carrils per sentit, una inversió de més de 30 milions d’euros i després de 2 anys i 9 mesos d’obres
La consellera de Territori, Sílvia Paneque; l’alcaldessa de Sant Esteve, Roser Brosed; i els alcaldes de Martorell, Xavier Fonollosa; de Masquefa, Dani Gutiérrez; i de Gelida, Lluís Valls, entre altres representants institucionals i d’empreses de la zona, han assistit aquest dilluns a les 15.30h a l’acte d’obertura de la nova carretera C-54, la via desdoblada de la B-224 entre Martorell i Sant Esteve.
Unes obres molt reivindicades del territori fa dècades que han tingut una inversió de 31,7 milions d’euros per 2 quilòmetres de carretera, la connexió amb l’A2, l’AP7 a través d’una gran rotonda elevada i una segona entrada a Martorell pel carrer Puig del Ravell a tocar del barri de La Sínia. També destaca la comunicació amb ara antiga B-224 que passa per Pou de Merli en sentit Castellví i Gelida, o per continuar en paral·lel a la nova C-54 en sentit Sant Esteve i Masquefa.
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha donat importància a “la unió entre Sant Esteve Sesrovires i Martorell” perquè “té un valor absolutament estratègic per al territori”, ja que “se situa en un punt de connexió vital entre activitat industrial, futurs barris i grans infraestructures de país”.
També que les obres han tingut molt en compte la seguretat i el servei: “no estem parlant només d’una carretera, estem parlant sobretot de les persones que hi viuen i que hi treballen, ja que quan fem infraestructures no pensem només a unir punts, sinó en les persones i en l’entorn”.
Paneque ha afegit que “continuarem treballant per convertir reivindicacions compartides amb el territori en realitats concretes, amb infraestructures al servei de la gent” i “aquesta és una bona mostra de com entén el Govern la gestió de les polítiques públiques, amb projectes que siguin útils, però que siguin pactats i treballats amb els ajuntaments”.
L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha recordat que “és una reivindicació històrica que avui comencem a fer realitat” que finalitzarà “fins que arribi a Vallbona d’Anoia”. També que “aquest primer tram que té més trànsit per on passen 30.000 vehicles diaris era una necessitat històrica de Martorell, Sant Esteve Sesrovires i altres municipis del voltant d’aquesta carretera”.
Fonollosa ha dit que “l’antiga carretera ha de ser la prolongació d’un vial urbà cap a un assentament on hi ha molta gent de Martorell i Sant Esteve que és el Pou del Merli” i acabat fent un agraïment “a totes les administracions que hem format part perquè la nova via sigui una realitat. Que tot i que ve una mica tard, ja era hora i ho agrairem tots”.
L’alcaldessa de Sant Esteve, Roser Brosed, ha parlat que “aquest moment té un component de satisfacció col·lectiva, un desdoblament que ha estat una reivindicació històrica dels governs de Sant Esteve Sesrovires” i que “aquesta demanda del territori llargament plantejada es converteixi en una realitat”.
Brosed ha demanat a la consellera “continuar avançant” en la continuïtat del desdoblament: “és imprescindible per consolidar la millora de la seguretat viària, evitar colls d’ampolla futurs, completar la xarxa de mobilitat sostenible prevista i, sobretot, garantir una connexió digna i eficient per als nostres veïns i veïnes també de Masia Bach i Vinyes del Turó”.
Les obres
Els treballs van començar el setembre de 2023 en el sector del polígon industrial Xàmenes on estava en construcció la nau logística de Lidl. Les obres han donat com a resultat en una nova carretera de doble calçada, de dos quilòmetres de longitud, des d’un nou enllaç amb l’A-2 i l’AP-7 en una gran rotonda elevada fins a l’actual carretera B-224, entre Martorell i Sant Esteve. En aquest tram circulen més de 26.600 vehicles diaris de mitjana. La nova carretera, la C-54, permetrà alliberar de trànsit de vehicles que travessaven la urbanització del Pou del Merli que comparteix Martorell i Sant Esteve i facilitarà la relació d’aquest sector amb el nucli urbà. A més d’aquestes dues poblacions, l’obra permet beneficiar les comunicacions per a altres municipis del Baix Llobregat, l’Anoia i l’Alt Penedès.
Una actuació que també afavoreix l’activitat econòmica del territori, perquè diversos sectors industrials a Martorell i Sant Esteve comptaran amb una via d’alta capacitat que connecta amb la resta de vies d’alta capacitat de Catalunya.
Aquí totes les notícies sobre el desdoblament de la B-224.
Informació de la Generalitat
El traçat
En un primer tram de 500 metres, s’ha desdoblat la carretera B-224 i a, continuació, se’n separa cap al nord amb un nou traçat. Així, s’ha creat una nova connexió a Martorell que completarà la que ja existia, alhora que la B-224 preexistent passarà a tenir una funcionalitat més local. L’actuació s’inicia al ramal A-2/AP-7, de titularitat estatal, amb la construcció d’un nou enllaç amb una rotonda elevada, que a més de connectar amb la nova C-54, dona accés al nucli urbà de Martorell i a la carretera B-224.
Des d’aquest nou enllaç, i amb direcció est-oest, la nova carretera presenta una doble calçada de dos carrils de 3,50 m d’amplada cadascuna i finalitza a una rotonda de 100 m de diàmetre. Aquest giratori permet enllaçar amb la carretera B-224 sentit Sant Esteve Sesrovires, la B-224 sentit Martorell i un nou accés que s’ha construït per a connectar al polígon industrial Xàmenes.
Així mateix, la B-224 existent s’ha condicionat, concretament entre l’enllaç amb la carretera BV-2433 i Martorell (barri del Pou del Merli), amb tasques d’urbanització com voreres, enllumenat i el sistema de drenatge, entre d’altres.
Aquesta actuació està vinculada a un conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya, els Ajuntaments de Martorell i Sant Esteve Sesrovires, l’INCASÒL, Infraestructures de la Generalitat de Catalunya i la Junta de Compensació del sector 3 Xàmenes. Aquest conveni estableix el finançament d’una part de les obres, executades per la Generalitat, a càrrec de la Junta de Compensació (el vial d’accés a Xàmenes) i d’una altra, la cessió als ajuntaments de Martorell i Sant Esteve Sesrovires del tram de la carretera B-224 que transcorre per aquests municipis, atès que amb la nova C-54, aquest tram s’adequa a la vialitat local i perd la funcionalitat de carretera.
També aquesta actuació s’ha coordinat amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible pel que fa al nou enllaç sobre el ramal A-2/AP-7.
Pla de millora de la B-224
Aquesta obra s’emmarca en el programa d’actuacions del Govern per a transformar la carretera B-224 en una via d’alta prestacions que connectarà la carretera C-15 a l’Anoia amb l’AP-7 al Baix Llobregat. Actualment, hi ha trams ja executats, trams en obres i altres trams en projecte. La inversió prevista en aquest pla de millora ascendeix a 113 milions d’euros.
Executats:
En obres:
En projecte:
Fotografies: Posada en servei del desdoblament de la B-224, aquest dilluns 1 de juny [Lluís Gutiérrez / La Bústia]