Des del Centre d’Estudis Martorellencs valoren els treballs i la jornada de portes obertes i expliquen que han preparat un nou sector que marcarà les pròximes excavacions
El Centre d’Estudis Martorellencs (CEM) ha organitzat un any més la campanya arqueològica al jaciment de Santa Margarida. A finals de juliol, l’entitat ha organitzat la jornada de portes obertes i ha presentat els primers resultats del nou projecte quadriennal d’investigació (2026-2029), centrat en l’estudi de la sagrera medieval al voltant de l’antiga església de Santa Margarida, a més d’altres actuacions de l’excavació.
La campanya ha estat de tres setmanes i ha comptat amb un equip d’entre 12 i 14 persones durant el període de pràctiques universitàries amb alumnes del grau d’Arqueologia de la Universitat de Barcelona. A l’última setmana ha tingut un grup més reduït, d’unes 7 persones, que s’ha dedicat principalment a la preparació d’un nou sector que marcarà les pròximes excavacions.
La vicepresidenta del CEM i codirectora de l’excavació, Esther Travé, ha explicat que la jornada de portes obertes és «una activitat que fem cada any per donar a conèixer el treball que s’ha fet durant la campanya d’excavació arqueològica i també aprofitem per tractar algun tema de manera més aprofundida o amb un caràcter més monogràfic».
Travé ha comentat que han «presentat les línies mestres del nou projecte i ens hem centrat en la sagrera de l’entorn de Santa Margarida. Sabem que durant un període considerable hi havia un espai d’hàbitat, de necròpolis i altres àmbits articulats al voltant de l’església, que va perdurar al llarg del temps».
Durant la campanya d’aquest estiu, els arqueòlegs han finalitzat l’excavació d’un conjunt de set tombes que ja havien estat localitzades en anys anteriors. Aquesta intervenció ha permès exhumar els individus i donar per tancat, provisionalment, aquest sector de la necròpolis per poder concentrar els esforços en noves àrees d’investigació.
Paral·lelament, durant els primers dies de la campanya es va fer una intervenció mecànica controlada per retirar els nivells agrícoles superficials i altres estrats alterats pels treballs de construcció de l’autopista. Aquesta actuació ha permès preparar una nova zona del jaciment per estudiar en les properes campanyes.
Travé ha detallat que han «condicionat aquesta nova part del jaciment que excavarem els anys vinents i n’hem fet una primera neteja per identificar alguns dels elements que caldrà intervenir en el futur».
Aquí la presentació del CEM amb la feina feta d’aquest any a Santa Margarida.
Aquí el pòdcast del balanç de la campanya 2026 a Santa Margarida del CEM.
Fotografies: Portes obertes i excavació a Santa Margarida [Aj]