Els ecologistes diuen que s’ha d’aturar el Pla de Millora Urbana de Can Valls per evitar possibles riscos futurs
L’entitat ecologista Martorell Viu ha demanat a l’Ajuntament que faci enrere el Pla de Millora Urbana (PMU) de la finca de Can Valls, al barri de Can Carreres, que permetrà la construcció d’habitatges al solar de l’antiga fàbrica.
El PMU es va aprovar de manera provisional al darrer ple, amb l’aval de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), però els ecologistes insisteixen que després dels fets de València cal “aprendre la lliçó i deixar d’ubicar habitatges en zona inundable“. El president de l’entitat, Alfred Ballés, ha dit que encara hi ha temps per “aturar-ho i repensar-ho”.
Tot i que el projecte ha passat tots els controls necessaris abans d’arribar a l’aprovació provisional per part del ple municipal de l’Ajuntament, els ecologistes insisteixen a reclamar més “espai per al riu”. Alhora, recorden que fa més de 50 anys l’aigua ja va sorprendre la ciutat i que el canvi climàtic pot fer més recurrents situacions com aquesta.
Aquest dissabte, Martorell Viu ha marcat sobre la façana de Can Valls el nivell de l’aigua de la riuada de 1971 per visibilitzar els possibles riscos futurs. En aquesta, l’aigua va arribar a 56 metres per sobre del nivell del mar a Martorell. Sobre el terreny, això implica que els baixos de l’antiga fàbrica de Can Valls van quedar totalment negats. Per això, des de Martorell Viu demanen a l’Ajuntament que “repensi els usos de les zones inundables”.
Al costat de l’antiga fàbrica, hi ha actualment altres habitatges que també s’han aixecat en els darrers anys. L’entitat ecologista demana no incidir en el que consideren u error. Ballés afirma que el que ja està edificat “no té remei”, però “el que encara s’ha d’urbanitzar és a temps d’aturar-se“.
Els ecologistes admeten que el PMU ja preveu fer recular uns metres la futura edificació, però asseguren que “no és suficient”. El riu pot fer “molt mal” igualment, ja que “el riu Anoia és un afluent del Llobregat i la desembocadura del Llobregat està aquí al costat. És a dir, que fins i tot a vegades el Llobregat baixa molt ple i fa de tap, l’Anoia no pot desaiguar i puja molt de nivell”.
El PMU de Can Valls
El Ple del dilluns 20 de gener va aprovar el Pla de Millora Urbana (PMU) de la finca de Can Valls amb els vots favorables de Junts per Martorell i el PSC, l’abstenció d’ERC i el vot contrari de Movem Martorell, que com els ecologistes també va al·ludir al risc d’inundabilitat al voltant del riu Anoia.
Seguint els paràmetres del Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) de Martorell, l’aprovació permetrà als propietaris transformar aquests terrenys industrials a residencials i comercials, amb un nou bloc d’habitatges, zones verdes i espais lliures, que milloraran i cohesionaran l’espai. El document és avalat per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i la Direcció General de Comerç de la Generalitat.
Aquesta aprovació facilitarà el canvi d’ús. La finca, coneguda popularment com ‘Cal Grisó’, és al capdavall del carrer Gomis, delimitada al nord i a l’est pels terrenys de RENFE (ADIF), al sud pel riu Anoia, i a l’oest pel carrer de Sant Ignasi, la plaça de Portolà i el carrer de Gomis. L’objectiu del nou PMU és generar una transformació urbanística, ordenar l’àmbit i cohesionar-lo amb la resta del teixit residencial de l’entorn, creant noves zones verdes i espais lliures, i nous habitatges per atendre les necessitats de la població.
Les declaracions
L’alcalde Xavier Fonollosa explica que “anem a treure una antiga fàbrica vella, tancada, plena d’uralites, forats i d’activitats estranyes, i ho endreçarem urbanísticament per donar continuïtat. La millora del barri de Can Carreres serà incontestable”.
La regidora de Movem Martorell, Àngels Cardona diu que, segons l’informe de l’ACA, la finca “es trobaria afectada per les avingudes del període de retorn de 500 anys”, el Q500, que indica la possibilitat d’inundació en aquest període de temps.
Des del PSC, Javier González ha destacat que “permetrà una millora de l’ordenació urbana per generar nou habitatge, amb les proporcions de protecció oficial que toquin. Això implicarà que Can Carreres tingui més oferta”. El regidor d’ERC, Soulimane Messaoudi, va preguntar si es coneixia algun comprador i quin període d’execució tindria l’illa d’habitatges.
La previsió del govern és que el projecte s’executi per fases, segons el regidor d’Agenda Urbana i de Planificació Urbanística, Albert Fernández, “la redacció i presentació del projecte s’ha de produir en un període no superior a 6 anys. La reparcel·lació, en un termini màxim de 2 anys després de l’aprovació definitiva, i 2 o 3 anys més per a l’edificació”.
Amb el vot favorable del Ple, s’aprova provisionalment el PMU de la finca de Can Valls. A partir del Ple, l’Ajuntament sol·licita l’informe a la Direcció General de Comerç de la Generalitat i, un cop sigui favorable, trametrà l’expedient complet i la certificació a la Generalitat per tal que aquesta procedeixi a l’aprovació definitiva del projecte.
Fotografies: Un senyal que alerta que l’entorn del riu Anoia és zona inundable, el parc del riu Anoia de Martorell, l’antiga fàbrica de Can Valls a la llera del riu i membres de l’entitat Martorell Viu marcant l’alçada de l’aigua en la riada de 1971 [ACN / Martorell Viu]