L’abrerenc presenta la seva primera i premiada novel·la que fa un viatge a la Catalunya del segle XVII on la música i l’art mantenen l’esperança davant de conflictes, secrets i traïcions
L’escriptor abrerenc Ramon Tomàs Pinyol ha publicat la seva primera obra titulada ‘L’Organista’, guardonada amb el Premi Mestre Güell de novel·la històrica 2023 de la Societat Ateneu de Tàrrega. És una història trepidant que ens situa en la guerra dels Segadors, una lluita èpica on els protagonistes es veuran afectats per les penúries de la pesta. L’amor a la música i a l’art són el fil conductor i mantenen l’esperança davant dels conflictes, secrets i traïcions.
El títol està inspirat en l’obra de Francesc Fontanella ‘Lo desengany’, un poema dramàtic escrit entre el 1649 i 1651. Aquest està dividit en dos actes i utilitza elements com el teatre dins del teatre. Tomàs, en llegir-la, es va plantejar quin era el paper de la música i de l’art dins de la història, i d’aquí neix ‘L’Organista’.
El protagonista és de Martorell, que a més del seu poble, passarà per Abrera, l’Abadia de Montserrat i Barcelona i viatjarà a Nàpols. La guerra dels Segadors, la pesta i l’amor són part dels temes principals, com ja s’avança a la sinopsi, però l’eix vertebrador és l’art. Tomàs ha explicat a la Bústia que “en temps de guerra i de pobresa moral i material sempre sorgirà l’art, que es necessita per viure”.
L’autor anima als lectors “que coneguin l’etapa que va comprendre Barcelona i Catalunya durant el segle XVII”. Justament, en tractar aquesta època, és una obra que ha costat molt de construir, ha requerit molta recerca i investigació. La va començar durant la pandèmia, fa uns 4 anys, i per aquest motiu Tomàs explica que “fa molta il·lusió que et publiquin una novel·la que ha trigat tant”. Al final, com és un tema històric, tot ha d’estar ben situat i contextualitzat.
Una vegada va començar a escriure, va voler consultar els plànols dels diferents indrets catalans on tenia lloc part del llibre, entre ells Abrera i Martorell. Després de no aconseguir aquesta informació als ajuntaments, va haver de buscar a la Generalitat, d’on va sortir mig satisfet. Continua faltant molta documentació avui dia, fet que l’ha condicionat durant el procés.
Presentació a la Biblioteca
La Biblioteca Josep Roca i Bros d’Abrera va acollir, el 18 de gener, la presentació de ‘L’Organista’. Tomàs ha explicat que “la sala estava plena, amb gent de la vila, companys i amics”. Més concretament, una seixantena de persones van acudir a l’acte. En aquest, l’autor els va endinsar a la Catalunya del segle XVII i posar en situació tot el que es poden trobar a l’obra. L’acte va comptar amb la col·laboració de la Llibreria Figaflor d’Abrera.
Fotografies: Presentació de ‘L’Organista’ a la Biblioteca d’Abrera Josep Roca i Bros [Aj]