Dimarts, 3 desembre 2024
  • Dimarts, 3 desembre 2024
La Bustia vinyeta Ricardo Peregrina febrer 2023

La B-40 des del punt de vista d’un naturalista

Per 21 de març de 2023 a les 10:00 0 1400 Visites

L’abrerenc Jaime González, fundador i president de l’Associació Naturalista d’Abrera opina sobre les infraestructures del territori que passen i connecten amb el municipi

Via Orbital, Quart Cinturó o B-40, tres noms per la mateixa via. Cap als anys 60, quan era alcalde de Barcelona Josep Maria de Porcioles, es va començar a buscar una solució al trànsit de vehicles a Barcelona i entorn. En el seu dia, neix com a Via Orbital que uniria el Penedès i el Vallès travessant el Baix Llobregat per Abrera.

A causa de l’oposició de molts ajuntaments com Terrassa i Sabadell, i que l’AP-7 i la B-30 continuen absorbint el trànsit que es proveïa per al Quart Cinturó, aquesta obra queda en algun calaix en espera d’una de millor i es continua urbanitzant el territori i creant polígons que en justifiquin la necessitat.

Arribats a aquest punt, i veient que els vallesos es continuen oposant, fraccionen l’obra en trams i comencen a construir la part amb menys oposició (Abrera – Viladecavalls). Amb la mala sort, que un cop passat el túnel i per culpa de la composició del terreny, hi ha un moviment del terreny. L’obra s’ha de refer ocasionant un sobrecost de 46 milions d’euros (un 25% del pressupost inicial) i endarrereix la posada en servei, que segons el ministeri s’inaugurarà ben aviat.

Ronda Oest d’Abrera

En tota aquesta obra, el municipi més perjudicat continua sent Abrera, ja que tot i publicitar-se com a Abrera – Terrassa, s’hi inclou la Ronda Oest que connectarà l’A-2 i la B-40 amb la B-224 i l’AP-7. Això fragmentarà més el territori, destruint la poca connexió ecològica entre Sant Ermengol, Can Garrigosa i Ca n’Amat i el riu Llobregat.

També augmentarà la contaminació atmosfèrica pel gran volum de camions que procedents de l’AP-7, l’A-2, la B-40 i la C-55 travessaran el municipi en totes direccions.

Aquesta Ronda Oest o prolongació de la B-40 fins a l’AP-7, és una cosa que des de fa anys se sabia i que les empreses de distribució i transports van aprofitar per instal·lar-se estratègicament a Abrera, amb accés a aquesta a la Ronda Oest i d’allà a l’AP-7 i l’A-2.

Per si això no fos poc, per la reserva per a la Ronda Oest, hauran de conviure, un carrer del polígon Barcelonès, el gasoducte d’Enagás (ja en servei), la ronda Oest i una via de tren.

Aquesta és la realitat segons el punt de vista d’un naturalista, teves les consideracions.

Jaime González Arias

Fundador i president de l’Associació Naturalista d’Abrera (ANDA), fundada l’any 1995. Va ser regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Abrera (1995-1999). Jubilat de Seat, va treballar al Centre Tècnic durant 37 anys, els últims 30 en l’àmbit de l’experimentació tèrmica (calefacció i aire acondicionat).

Il·lustra aquest article d’opinió la vinyeta del dibuixant olesà Ricardo Peregrina, publicada a l’última edició en paper de La Bústia.

 

Notícies relacionades:

Les obres de la B-40 entre Abrera i Viladecavalls encaren la recta final.

L’alcalde d’Abrera trasllada la supressió de la C-55 pel municipi a la ministra Raquel Sánchez.

Categoria:   Abrera, Opinió